Bułki hamburgerowe

Często robimy w domu hamburgery. Prawdziwe hamburgery z prawdziwej wołowiny, w prawdziwej bułce, z prawdziwymi warzywami. Niestety dostępne w sklepach gotowe bułki hamburgerowe są nie do przyjęcia. Z paru względów: po pierwsze smakują jak papier, po drugie są naszpikowane chemią, po trzecie nie podoba mi się ich wygląd. Dawno, dawno temu próbowałam już bułeczek hamburgerowych ze strony Liski i choć było to naprawdę dobre pieczywo to nie do końca bułka mleczna odpowiada mi do mięsa. Na śniadanie z dżemem i owszem, ale raczej nie do hamburgerów. Szukałam ciężkich, lekko słodkich bułek. I znalazłam przepis na stronie cookingbread.com. Choć na początku wydał mi się nieco dziwaczny, wiem już, że są to bułki, które będę robić zawsze.

BUŁKI HAMBURGEROWE
9-10 bułeczek lub 5 dużych bułek

1 szklanka puree z około 3 średnich ziemniaków (oryginalny przepis podaje puree z proszku :)
1 szklanka (225g) serka wiejskiego
1/4 szklanki (65g) cukru
2 łyżki oleju
2 i 1/4 łyżeczki duszonych drożdży
1 jajko (roztrzepane)
1 łyżeczka soli
1/2 szklanki (40g) otrębów - użyłam pszennych
4 szklanki (600g) mąki - użyłam pszennej poznańskiej typ 500
dodatkowo: mąka kukurydziana, roztrzepane z łyżką mleka jajko, ziarna sezamu, mak
Do ostudzonego puree dodajemy serek wiejski, roztrzepane jajko, olej i sól. Miksujemy do otrzymania gładkiej konsystencji. Następnie dodajemy otręby, drożdże i połowę mąki (2 szklanki - 300g). Mieszamy (już nie mikserem) przez około 5 minut. Ostawiamy bez przykrycia na 10 minut.

Przekładamy ciasto na stolnicę (blat) i stopniowo dodając resztę mąki wyrabiamy je ręcznie. Na końcu ciasto nie powinno kleić się do rąk, ale też nie może być zbyt twarde, idealne jest gładkie i elastyczne.

Wyrobione ciasto smarujemy niewielką ilością oleju i przekładamy do miski. Szczelnie przykrywamy (np. folią) i zostawiamy do wyrośnięcia na 1 godzinę. Po tym czasie wyjmujemy ciasto z miski i ugniatamy przez chwilę, aby pozbyć się nadmiaru powietrza.

Formujemy wałek i kroimy ciasto na kilka równych części (w moim przypadku tylko 5, ponieważ lubimy baaardzo duże bułki). Kawałki ciasta przykrywamy folią i zostawiamy na 8 minut, po czym z każdej części formujemy kulkę. Ponownie przykrywamy folią i zostawiamy na kolejne 8 minut.

Niewielką ilość mąki kukurydzianej rozsypujemy na blacie, kładziemy kulkę ciasta i dociskamy. Przekładamy na blachę wyłożoną pergaminem, całość przykrywamy folią i pozostawiamy na 30 minut. Po ściągnięciu folii ponownie dociskamy ciasto, a następnie za pomocą okrągłych wykrawaczek do ciasteczek (w 2-3 rozmiarach) wyciskamy wzór na każdej z bułek.

Wierzch bułeczek smarujemy niewielką ilością jajka roztrzepanego z mlekiem, a następnie posypujemy sezamem i makiem (lub czym kto lubi).


Pieczemy 20-25 minut w temperaturze 175 stopni. Po upieczeniu zostawiamy na kratce do ostygnięcia.

hamburgery
Hamburgery w domu robimy bardzo proste i zwyczajne: 500g mielonej wołowiny, 1 jajko, łyżeczka soli, duża ilość suszonych ziół, pieprz, czasem drobno posiekana cebula. Mieszamy, grillujemy i gotowe. Dodatki różne. Z podanej ilości mięsa wychodzą nam 4 porcje, z czego 3 zjada A. Podajemy z surówką coleslaw. Kiedyś sama robiłam sos do hamburgerów, ale wydaje mi się, że to już jednak przesada i używamy gotowego. Ale jeśli kogoś zainteresuje mogę odnaleźć przepis.


Smacznego!

3 komentarze:

kasiaaaa24 pisze...

Wow, wyglądają niesamowicie. A ten sposób ozdabiania... Cudowne są :)

Agata Chmielewska (Kurczak) pisze...

już po przepisie widzę, że te bułeczki muszą być pyszne, serek wiejski i puree z ziemniaków świetnie sprawdza sie w pieczywie :)

Anonimowy pisze...

zrobiłam i wyszly rewelacyjne - sztuk osiem:) ponieważ od niedawna jestem w UK mam jeszcze spartańskie warunki i miksera brak, ale i bez niego się udało, no i nie miłam otrębów - zastąpiłam je posiekanymi płatkami owsianymi:) wyszły piękne, rumiane, pachnące a mój Damiano był zachwycony:)

Blog Widget by LinkWithin